Rad s darovitom djecom

 
RAD S DAROVITOM DJECOM KOD KUĆE

Darovita djeca vrlo često zahtijevaju dodatnu pažnju roditelja, odgojitelja i stručnjaka koji će djetetovu darovitost usmjeriti i razvijati u onom smjeru u kojem idu i djetetovi interesi. Darovitost djeteta izaziva često kod roditelja osjećaj sreće i ponosa, no sa sobom nosi i povećanu odgovornost. Posebne sposobnosti djeteta treba prepoznati, poticati i osigurati djetetu uvjete za razvoj vještina te ga usmjeravati kako bi i dalje razvijalo svoju darovitost.

Općenito bi se darovitost mogla odrediti kao sklop osobina koje omogućuju pojedincu da dosljedno postiže izrazito natprosječan uradak u jednoj ili više aktivnosti.

Da bismo zadovoljili potrebe ove djece, potrebno im je pružiti puno više nestandardnih materijala za učenje i poticaja. Vrlo često takva djeca su veliki individualci i traže pažnju samo za sebe, što može dodatno iscrpljivati roditelje, pa znaju biti neshvaćena od okoline i samim tim imati slabije razvijene socijalne vještine. Bez obzira na dob, njima se mora omogućiti samostalno  učenje, eksperimentiranje, stjecanje raznolikog iskustva i ključnih predodžbi, što je temelj budućeg učenja.

Najomiljenije aktivnosti djece predškolske dobi, pa tako i darovite djece:
• istraživanje
• ispitivanje
• provjeravanje i sl. - žele učiti na svom iskustvu, jer im je to najprimjereniji način

Najvažnije - pomoći djetetu da nauči koristiti sva svoja osjetila u istraživanju svijeta oko sebe
• Pomoći mu - da uočava sličnosti i razlike u prirodnim pojavama, da “vidi” i “iza” onoga što je očima vidljivo

• Odrasli ne moraju biti sudionici svih njegovih aktivnosti učenja, nego ga stalno osposobljavati za samostalno učenje


Ukoliko mislite da vaše dijete pokazuje znakove darovitosti nećete pogriješiti ako mu osigurate poticajnu sredinu za učenje i eksperimentiranje, dovoljnu količinu edukativnih slikovnica, enciklopedija i sl.

Evo nekoliko prijedloga aktivnosti za rad s darovitom djecom kod kuće:

Pokusi

Potiču djetetov istraživački, “znanstveni” pristup svijetu koji ga okružuje
• Djeci pomažu da otkriju i formuliraju problem, da ga riješe i zaključuju

 PRIJE POKUSA RAZGOVARAJTE S DJETETOM o slijedećem:
• “Što sada pokušavamo otkriti?”
• “Kako ćemo napraviti pokus da dođemo do odgovora?”
• ''Što misliš – što će se onda događati?”
• “Koji su nam materijali potrebni?

Važno je dopustiti djeci da sama postavljaju pitanja i zadatke koje pokusom žele provjeriti, te da tumače zbivanja u vrijeme pokusa
• Nastojati da djeca samostalno provedu pokus, jer će tada naučiti više nego promatrajući što vi činite (opasnije pokuse roditelj će izvesti sam, ali će objasniti djeci kakva se opasnost krije u pojedinom pokusu)

Poslije provedenog pokusa s djecom treba pozorno razmotriti što se događalo i zbog čega
• Za njih je puno važniji broj ideja nego njihova točnost i održivost
• Neizvedive ideje ne smiju se kritizirati, niti se smije dopustiti da ih netko ismije
• Za kraj pokusa dobro je pitanje: “Što misliš, bi li se sve događalo isto kad bismo sve ponovili na jednak način?
• Materijal potreban za pokuse dobro je skupljati, kako bi nam uvijek bio “pri ruci” .

Dobro je imati:
• Kolekciju najrazličitijih predmeta različitih svojstava (oblika, veličine, materijala, teksture)
• Kolekcije raznih prirodnih materijala (kamenje, lišće, školjke, kukci i sl.)
• Razne kućne predmete i aparate koji se mogu rastavljati i sastavljati
• Ogledala
• Stetoskop
• Povećala
• Magnete raznih oblika i veličina
• Staklenu prizmu i sl.

Ideje za pokuse

ŠTO ĆE DRŽATI VODU? • ŠTO ĆE SE DOGODITI KAD ZAGRIJAVAMO RAZLIČITE STVARI? • ŠTO SE KOTRLJA? • PLIVA – TONE…

Možemo poticati kreativnost i maštu kroz sljedeće aktivnosti:

 
  • Traženje likova u oblacima, krošnjama, lokvama
  • Nepoznate riječi (što je vjetropir?)
  • Smišljamo imena nepoznatih životinja
  • Igre pogađanja (pomoću postavljanja pitanja)
  • Slikopriče
 
Poticanje misaonih procesa:

ZAGONETKE su vrlo pogodne za aktiviranje različitih misaonih procesa.
• Posebno se to odnosi na zagonetke tipa “Sjeti se npr. SVIH bijelih životinja, žutih stvari i sl.”
• Igrati se može skupno i natjecateljski
• KVIZ - razna područja znanja
• DOSJETI SE, SMISLI… (Kako se kreću životinje…)
• POGLEDAJ U BUDUĆNOST
• ZAMIŠLJANJE IZUMA KROZ VRIJEME

Igre glasovima/slovima:
• Riječi na glasove (glas/slovo)
• Mudre izreke
• Riječi sa … (smisli što više riječi na S i T)
• Riječi na zadano slovo (životinja, hrana, dijelovi tijela)

Ispiši stranicu